سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 بسمه تعالی

 

     

بیش از یک دهه از تذکر رهبر معظم انقلاب در مورد خطر تهاجم فرهنگی می گذرد .  این کلمه  در زبان اهل سیاست و فرهنگ و رسانه چرخیده و هر کس از زاویه ای به آن نگاه کرده است . گاه پتکی بود که بر نسلی و یا قشری از جامعه زده شد، اما ندیدن عقبه های فکری آن جز تنش های اجتماعی و فاصله اقشار جامعه از یکدیگر کمتر فایده داشته است.

 

غربزدگی، سیاهی محض است؛ تمام چیزیست که در این بین شجاعانه از زبان بعضی شنیده می شود ولی در پای بیان چرایی ، علت ها و بررسی ریشه ها زبانها لکنت می گیرد و مخاطب غرق سوال را مبهوت نگاه می دارد.

علوم انسانی 

غربیها توانسته اند بی فرهنگی را در کنار پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی، به عنوان بهترین فرهنگ در جامعه بشری معرفی کنند و این پیشرفت را نتیجه فرهنگ کنار زدن دین از صحنه اجتماعی بشناسانند.تاثیر این ارتباط کاذب ایجاد شده، تشکیل تفکر افراطی لاییک در بین جوامع شرقی و مخصوصا اسلامی است، هرچند خود آنها به جامعه سکولار راضی شده اند.

 

مهمترین شاکله این تهاجم فرهنگی هدف قرار دادن مجموعه هویت و یکپارچگی ذهن مخاطب از باورها و اهداف است. آنها با ورود دقیق و کامل در علوم پایه و انسانی که هویت ساز هستند، اهمیت این علوم را در عرصه های علمی سایر کشورها کم جلوه می داده و می دهند. واضح ترین این اتفاقات در تاریخ کشور های اسلامی ، در تاریخ آتاتورک در ترکیه و خاندان قاجار و پهلوی در ایران است. دقیقا همانزمان که این حکومت ها به پیشرفت صنعتی کشور می اندیشند آثار باستانی و هویت تاریخی این کشورها به غارت برده شد؛ تا آنجا که مهمترین منابع تاریخ باستان کشور خود ما منابع غربی و انگلیسی است. چند تکه سفال و کتیبه برای ذهن شاهانی که مجذوب زیباییهای پیشرفت صنعتی غرب شده بودند، تفاوت چندانی با خاک و سنگ نداشت که بخواهند خاطر عزیزشان را مکدر کنند!

 

وقتی به سخنان رهبری عزیز گوش فرا میدهیم متوجه بیماریهای اجتماعی فرهنگی بزرگی در بین خواص می شویم که درد آور است. پس ازسالها مطرح کردن بحث تهاجم فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب، وقتی نگاه به بازخوردهای این اخطار در بین خواص می کنیم متوجه مشکلات اساسی در مفاهیم و پایه های تفکری و هویتی می شویم که منشا ان در علوم پایه و انسانی بود که بومی و اسلامی نشده است. رگه های تفکرات سکولاری، اومانیستی و لیبرالی به وضوح در جهت گیری های فرهنگی حتی اصولگرا دیده می شود و این باور ها را امروز ما در دانشگاهیمان با اساتیدی که جز مفهاهیم غربی چیزی نخوانده اند و بعضی جز این هم باور دیگری ندارند را به دانشجویانمان عرضه می کنیم و انتظار غرب گریزی از آنها داریم.

علوم انسانی

 

جبهه جدیدی که مقام معظم رهبری امروز برای اسلامی کردن علوم انسانی مشخص کرده اند خط مقدم جنگ با هر نوع تهاجم فرهنگی و هویتی است. ورود به این عرصه کاری ماندگار و عمیق برای حفظ این هویت ها برای سایر نسل های این مرز و بوم و حتی سایر کشور های اسلامی است. چنانچه جزیی ازهویت اسلامی ما در قالب عمل مقابله با ظلم و ستم فراگیر شده و پایه های حکومت های چند ساله استعمارگران را سست کرده است. کوتاه سخن این که خداوند در قران کریم وعده ای بزرگ به مومنان (نه مسلمان که ایمان وارد قلبشان نشده است) داده است که کفار هیچ راهی برای تسلط بر آنان قرار نداده است. این شامل هر گونه وابستگی و راه نفوذ کافرین است البته به شرط ایمان.
ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا(نساء 141)  
والسلام

 

محمد وحیدی
منتشر شده در هفته نامه یا لثارات شماره 655

 


نوشته شده در  جمعه 90/11/7ساعت  9:59 صبح  توسط وحیدی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
شهید زنده
مادرم خبر ندارد اینجا هستم
آخرین عکس یک شهید
مال حرام‏
دختر مورد علاقه سردار
علوم انسانی و تهاجم فرهنگی (2)
[عناوین آرشیوشده]